Fietsparadijs Belgisch Limburg

De provincie Belgisch Limburg is een waar fietsparadijs: er bevinden zich vele vrij liggende geasfalteerde fietspaden in deze provincie. En vaak zijn dit vrij brede fietspaden, geen smalle asfaltpaadjes door natuurgebieden zoals vaak in Nederland het geval is. De laatste jaren is en wordt her en der gewerkt om veiligere oversteken te maken waar deze fietspaden drukke doorgaande wegen kruisen. Zo zijn tussen 2020 en 2022 enkele oversteken op het Kolenspoor (fietspad over het voormalige spoor tussen As en Maaseik) aangepakt: je hoeft de N771 (Europalaan) niet meer te kruisen, er is nu een fietstunnel gemaakt. En de kruising bij de Kantonsweg is ongelijkvloers gemaakt.

“Fietsparadijs Belgisch Limburg” verder lezen

(Asten-)Heusden – Parijs in één etmaal

Op Zaterdag 24 Juni 2023 fietsten 14 leden van TWC ’t Ventieleke, en reden 4 begeleiders in 2 volgbusjes, van Asten-Heusden naar Parijs in één etmaal. Ik was één van de begeleiders en had de route gemaakt: 448 km (korter lukte me niet over verharde wegen). Ik had ruim 50 uur in deze route gestoken en was natuurlijk echt benieuwd naar het eindresultaat: zou deze route de fietsers bevallen?

“(Asten-)Heusden – Parijs in één etmaal” verder lezen

Noordelijk Zwarte Woud

Rond 2013/2014 ben ik een aantal keren gaan fietsen in het noordelijk deel van het Zwarte Woud, vanuit de plaatsen Lauf en Sasbachwalden. Een hele mooie omgeving, waar je heel wat rustige wegen kunt vinden om doorgaande (drukke) wegen te vermijden. Maar wat opvalt is dat de hellingen vanuit het Rijndal (waar Sasbachwalden min of meer ook ligt) richting de centrale hoogterug (met ondermeer de Hornisgrinde op 1163 m hoogte) best steil uitvallen (vaak tot 14%). Echter de beklimmingen vanuit de oostelijke kant (vanuit het dal van de rivier de Murg) naar deze centrale hoogterug zijn minder steil. Het Murgdal ligt ook hoger dan het Rijndal dus zijn de hoogteverschillen ook minder dan wanneer je start vanuit het Rijndal. Daarnaast liggen er tussen de centrale hoogterug en het Murgdal enkele wegen door bosgebied die voor autoverkeer zijn afgesloten, maar die had ik nog nooit gefietst. Eindelijk was het dit jaar eens tijd om vanuit de kant van het Murgdal het noordelijk Zwarte Woud te verkennen, samen met Jos.

“Noordelijk Zwarte Woud” verder lezen

Gravelen in de Nordeifel en Hoge Venen

Sinds maart 2022 heb ik een gravelfiets, en heb ik al vele graveltochten gemaakt in Midden-Limburg. Maar ik wilde wel eens weten hoe het gravelen is in heuvelachtig gebied. Ik koos niet voor het maken van een graveltocht in Zuid-Limburg, maar in de Eifel en de Hoge Venen. Deze keuze was mede ingegeven door een eerdere ervaring van twee clubleden met gravelen in Zuid-Limburg waarbij men 5 lekke banden had in één rit wegens doorns van struiken. In de zomervakantie van 2022 heb ik dus een drietal gravelritten gemaakt in de Nordeifel en Hoge Venen.

“Gravelen in de Nordeifel en Hoge Venen” verder lezen

Costa Blanca

Eind maart 2022 was het dan zover, een fietsvakantie met vrienden/kennissen aan de Costa Blanca in Spanje (door corona was dit de voorgaande twee jaren niet mogelijk). De voorbereiding had wat averij opgelopen (vanwege een gebroken zitbeen na een val). Dit jaar is al de vijfde keer dat ik er kom, en voor sommigen van de groep zelfs al vaker. Martijn ging voor de eerste keer mee. En dit jaar ook voor het eerst niet overnachten in het altijd drukke Benidorm, maar in het binnenland van de Costa Blanca in een vakantiehuis in Xaló (de Valenciaanse schrijfwijze, in het Spaans geschreven als Jalón). Hoe zou dit bevallen en zou ik wel goed de heuvels en bergen overkomen na mijn zitbeenbreuk?

“Costa Blanca” verder lezen

Vanuit de Moezel naar de Erbeskopf

Vrijdag 20 augustus zou het dan toch mooi weer worden (droog en zonnige perioden) rond de Moezel. Op de heenweg was het onderweg alleen maar regen in de Ardennen, maar zo’n 20 kilometer noordelijk van de Moezel werd het droog en begon het wolkendek lichter te worden. ZDF teletekst pagina 171 en 172 hadden het dus bij het juiste eind. Vanuit Klausen, waar voldoende parkeergelegenheid is te vinden (het is een bedevaartsoord), vertrok ik voor een fietstocht langs de Moezel (het Moezeldal ligt rond 120 meter hoogte) en naar het hoogste punt van de Hunsrück, de Erbeskopf op 816 meter hoogte. “Vanuit de Moezel naar de Erbeskopf” verder lezen

Beklimmingen aan beide zijden van de Maas tussen Huy en Luik

Ik heb al vaker gefietst rond het Maasdal ten zuiden van Andenne en rond de rivierdalen van de Mehaigne en Burdinale. Maar ook noordelijker langs de Maas tussen Huy en Luik liggen vele beklimmingen. Langs dit deel van de Maas is veel industrie gevestigd en op de westoever liggen vele dorpen en stadjes. Zou dit gebied iets zijn voor een tocht per racefiets? “Beklimmingen aan beide zijden van de Maas tussen Huy en Luik” verder lezen

Sallandse Heuvelrug

In 2020 heb ik met een aantal vrienden een driedaagse fietstocht gemaakt door het oostelijk deel van Nederland. Toen doorkruisten we ondermeer het gebied rond Markelo en de Sallandse Heuvelrug, en deze regio kon me qua landschap wel erg bekoren. Dus kwam er al snel het idee om hier een rondrit te gaan fietsen. Op Koningsdag was het dan zover om deze route eens te gaan fietsen, met als startpunt de plaats Markelo. “Sallandse Heuvelrug” verder lezen