RAVeL 38 en 39 in het Land van Herve

Op 13 mei 2021 las ik op internet dat de fietspaden op voormalige spoorlijnen 38 en 39 in het Land van Herve volledig zijn geasfalteerd (dit waren vroeger grindpaden), de werkzaamheden op het traject rond Plombières en Gemmenich zijn 2 tot 3 weken geleden (dus eind april 2021) afgerond.

Doel van deze tocht was deze RAVeL’s (Réseau Autonome des Voies Lentes) eens te verkennen. Dit is een netwerk in Wallonië van paden voor voetgangers, fietsers en ruiters over jaagpaden en voormalige spoorwegtrajecten.

Om voorspelde buien in de middag vóór te zijn was ik vroeg vertrokken vanuit Wittem (net na negenen ’s morgens). Ik fietste van Partij naar Mechelen, via de prachtige Hommerigerweg (deels gravel maar goed te doen met de racefiets). Voordeel: niemand op je pad (in tegenstelling tot de doorgaande weg naar Mechelen aan de andere kant van de Geul). Ik beklom daarna de Schweiberg via gehucht Dal, daalde in België af naar Teuven en klom vanuit Remersdaal naar de heuvelrug ten noorden van Aubel. En dan volgde de razende afdaling naar Aubel. En vanaf hier fietste ik over de RAVeL 38 naar Thimister: weinig kruisende wegen (ik geloof 3x) en prima asfalt, grotendeels wel licht omhoog (maar ja, dit is een voormalig spoortraject, dus het wordt nooit steiler dan 3%).

Daarna fietste ik vanuit Thimister terug naar Aubel maar nu over doorgaande wegen, vaak vrij brede wegen maar weinig verkeer. Ook had ik een smalle binnenweg in de route opgenomen. Ik moest op deze weg enkele minuten wachten om een passerende vrachtauto van een vuilophaaldienst door te laten. De weg is zo smal en aan beide zijden omzoomt met heggen, dat het even duurde voordat de vrachtwagen voorbij was. Weer in Aubel aangekomen pakte ik RAVeL 38 maar nu richting Hombourg, ook dit gedeelte is fonkelnieuw aangelegd en loopt geleidelijk af richting Hombourg. Op dit traject geen kruisende wegen. De lus van RAVeL 38 om Hombourg heen is al gereed gekomen in 2019. En na Hombourg is RAVeL 38 een fietspad langs doorgaande weg (hooguit over één kilometer). Vervolgens komt het nieuwe gedeelte (gereed sinds eind april 2021) naar Plombières, nu niet meer langs de doorgaande weg, maar weer geheel vrijliggend.

In Plombières moest ik even over doorgaande weg fietsen en klimmen via Rue du Casino (weg in slechte toestand onderaan). Na het eerste klimgedeelte takt links de fonkelnieuwe aangelegde RAVeL 39 af. En zo fietste ik gemoedelijk om Gemmenich heen en eindigt het fietspad in de klim naar de top van het Drielandenpunt (Belgische zijde). Dat was verrassend en ook verrassend was de omzeiling van plaatsje Gemmenich: de loop van het spoortraject liet me desoriënteren!

Ik vervolgde mijn route via het Drielandenpunt (helaas aan Nederlandse zijde direct druk met auto’s en motoren), via (nu over rustige wegen) Holset en Harles over de Rugweg naar het Vijlenerbos, afdalen naar Epen (wederom druk) en via rustige wegen door gehuchten Hurpesch, Rott en Melleschet naar Hilleshagen en terug naar Wittem. Het was een prachtige rit met vele nieuwe ontdekkingen, en het was ook nog droog gebleven.

Voortaan is het mogelijk om vanuit de regio Luik over hoofdzakelijk geasfalteerde fietspaden (dus autovrij) over voormalige spoorlijnen naar het Drielandenpunt te fietsen.