Routes maken

Op deze pagina leg ik uit welke criteria ik stel aan mijn racefiets- en gravel routes, hoe ik de routes maak (tools), en via welke websites ik deze routes publiceer. Klik op onderstaande grijze balken om tekst zichtbaar te maken.

Criteria die ik stel aan racefiets routes

Wat betreft wielrenroutes die ik maak en publiceer, stel ik de volgende criteria:

  1. Een route die door landelijke gebieden met veel natuur of mooi cultuurlandschap gaat,
  2. waarbij zoveel mogelijk rustige (qua verkeer) binnenwegen zijn opgenomen,
  3. met zo min mogelijk fietspaden langs doorgaande wegen (vrij liggende fietspaden zoals die over oude spoortrajecten vind ik dan weer een pluspunt),
  4. waarbij onverharde wegen worden vermeden (met uitzondering van de categorie Strade Bianche routes),
  5. waarbij passages van dorpen/steden beperkt worden gehouden tot een minimum (tenzij er een bezienswaardigheid van belang te zien is, of wanneer dit onvermijdbaar is),
  6. waarbij in heuvelachtig gebied veel beklimmingen worden opgenomen.
  7. met een afstand variërend van 60 tot 120 kilometer (enkele uitzonderingen daargelaten),
  8. en een startplaats met goede parkeergelegenheid die makkelijk bereikbaar is vanaf de snelweg (afhankelijk van het gebied).
Criteria die ik stel aan gravel routes
Wat betreft gravel routes die ik maak en publiceer, stel ik de volgende criteria:

  1. Een route die door landelijke gebieden met veel natuur of mooi cultuurlandschap gaat,
  2. met zo min mogelijk geasfalteerde fietspaden langs doorgaande wegen, maar vrij liggende gravelfietspaden juist worden opgezocht, 
  3. waarbij minstens 40% (maar liefst nog meer (minstens 45-50%)) van de afstand over onverharde wegen gaat,
  4. waarbij de onverharde wegen géén zandwegen zijn en géén single tracks, maar hoofdzakelijk gravelwegen zijn (en soms goed befietsbare boswegen),
  5. waarbij passages van dorpen/steden beperkt worden gehouden tot een minimum (tenzij er een bezienswaardigheid van belang te zien is, of wanneer dit onvermijdbaar is),
  6. en een startplaats met goede parkeergelegenheid die makkelijk bereikbaar is vanaf de snelweg (afhankelijk van het gebied).
Het proces van racefiets routes maken

Hieronder in het kort een uitleg van het proces van een route maken met bovenstaande criteria.

  • Eerst bepaal ik het doelgebied, op basis van landkaarten en reliëfkaarten, en op basis van toeristische informatie van het gebied.
  • Vervolgens zoek ik wegen volgens bovengenoemde criteria uit. De openstreetmap kaart op bikemap.net of openstreetmap.org is hierbij heel handig (deze geeft fietspaden aan met blauwe stippellijnen, secundaire wegen in wit, en nog kleinere wegen in een bruine ononderbroken lijn). Daarnaast zijn Google streetview en, in landen waar streetview niet beschikbaar is, ook Google earth beelden, handig om te bepalen:
    • of een weg verhard of onverhard is. Is dat niet op te maken uit deze bronnen (omdat bijvoorbeeld de weg op satelietbeelden wordt afgeschermd door bomen in blad), dan bieden de volgende bronnen mogelijk meer informatie:
      • een topografische kaart (digitaal via bijvoorbeeld www.atlasleefomgeving.nl, of in gedrukt formaat). Let op dat op iedere kaart fouten kunnen staan en dus wegen ten onrechte als verhard kunnen worden aangeduid.
      • webforums.
      • Strava. Is het segment bekend in strava, dan is af te leiden uit de gegevens van personen die hun ritten publiek hebben staan, of het stuk weg geschikt is voor de racefiets.
      • Websites om routes te plannen via knooppunten, zoals bijvoorbeeld de routeplanner van het radroute netwerk Nordrhein-Westfalen (NRW), of het fietsknooppunten netwerk in België. Deze websites geven aan wat het verhardingstype van een weg is (maar alleen voor de wegen die worden aangedaan via de knooppunten).
      • De routeplanner in de Komoot app of de website komoot.de.  Hier staan ettelijke segmenten en point of interests geregistreerd, met commentaar van gebruikers (over bijvoorbeeld de wegtoestand) en vaak ook foto’s.
      • Als al het bovenstaande geen antwoorden geeft, dan betekent dit de route ter plekke verkennen.
    • of de weg druk bereden is of niet. Google Earth beelden geven hier al vaak een indicatie (maar is natuurlijk niet heiligmakend, sommige beelden dateren nog steeds van 2009 (!), en zijn gemaakt op een specifiek tijdstip/periode). Voor Duitsland zijn er ook gedrukte fietskaarten beschikbaar waar voor sommige weggedeelten de verkeersintensiteit wordt aangegeven (in bijvoorbeeld het aantal voertuigen per uur of etmaal wat gebruik maakt van de weg). Voor Duitsland geldt dat Landesstraßen (L-wegen) en Bundesstraßen (B-wegen) vaak heel druk bereden zijn, tenzij deze zich bevinden in een gebied wat al op zich dun bevolkt is. De K-wegen (Kreisstraßen) zijn vaak rustiger qua verkeer dan de B- en L-wegen, maar ook lang niet altijd (bijvoorbeeld als ze twee grotere plaatsen met elkaar verbindt). Het rustigst zijn de zogenaamde Wirtschaftswegen: wegen afgesloten voor verkeer m.u.v. landbouwverkeer en aanwonenden.
  • Wil ik veel beklimmingen opnemen in de route, dan is een topografische weergave van kaarten op een website (zoals bijvoorbeeld de routeyou kaart op  routeyou.com, de opentopo kaart op opentopomap.org) handig: deze kaarten geven hoogtelijnen weer. Websites waar beklimmingen staan gedocumenteerd (zie menu “Links” voor een aantal van deze websites) zijn dan weer handig om snel een overzicht te krijgen van potentiële beklimmingen in het gebied.

Heuvelachtig gebied waar een grotere rivier door stroomt (zoals de Ahr, Amblève) is vaak een indicator voor de aanwezigheid van beklimmingen met flink wat hoogtemeters.

  • Inspiratiebronnen zijn verder:
    • Websites die routes ter beschikking stellen, zoals routeyou.com, bikemap.net en alltrails.com. Echter het merendeel van deze routes is zonder enige vorm van beschrijving.
    • fietsfora (op fiets.nl is er een levendig topic “Standplaats Eifel”).
    • toertochten van wielerverenigingen in binnen-en buitenland.
  • Daarna bepaal ik een mogelijke interessante startplaats, vaak niet ver van een snelweg.
  • Het bovenstaande is een iteratief proces wat ik vele malen doorloop om voor mijn gevoel tot het mooiste resultaat te komen.
Het proces van gravel routes maken
  • Eerst bepaal ik het doelgebied, op basis van landkaarten  en op basis van informatie over de hoeveelheid gravelwegen in het gebied.
  • Vervolgens zoek ik wegen volgens bovengenoemde criteria uit. De openstreetmap kaart op bikemap.net of openstreetmap.org is hierbij heel handig. Deze geeft gravelwegen aan met bruine onderbroken lijnen (met lange strepen). Echter dit hoeft lang niet altijd een indicatie te zijn van een goede gravelweg. De topografische kaart van Nederland (beschikbaar zonder account op routeyou.com) geeft vaak een goede aanduiding of het een gravelweg betreft (donkergeel gekleurde wegen).
  • Daarnaast zijn Google streetview en, in landen waar streetview niet beschikbaar is, ook Google earth (en Microsoft Bing) beelden handig om te bepalen of een weg verhard of onverhard is.
  • Daarnaast staan gravelwegen aangeduid op website gravelmap.com  (met een goede dekking voor Nederland, maar beduidend minder goede dekking voor andere landen).
  • Is het niet op te maken uit bovenstaande bronnen of een weg onverhard is, dan bieden de volgende bronnen mogelijk meer informatie:
    • webforums.
    • toertochten (graveltochten) van wielerverenigingen in binnen-en buitenland.
    • Strava. Is het segment bekend in strava, dan is af te leiden uit de segmentnaam of de gegevens van personen die hun ritten publiek hebben staan, of het stuk weg een gravelweg is.
    • Websites om routes te plannen via knooppunten, zoals bijvoorbeeld de routeplanner van het radroute netwerk Nordrhein-Westfalen (NRW), of het fietsknooppunten netwerk in België. Deze websites geven aan wat het verhardingstype van een weg is (maar alleen voor de wegen die worden aangedaan via de knooppunten). Ook de fietsroutenetwerkplanner in routeyou.com geeft deze informatie aan voor Nederland, delen van België en delen van Duitsland.
    • De routeplanner in de Komoot app of de website komoot.de.  Hier staan ettelijke segmenten en point of interests geregistreerd, met commentaar van gebruikers (over bijvoorbeeld de wegtoestand) en vaak ook foto’s.
    • Als al het bovenstaande geen antwoorden geeft, dan betekent dit de route ter plekke verkennen.
Lees meer over hoe ik routes publiceer

Het maken en publiceren van een route doe ik tegenwoordig alleen nog met route website routeyou.com. Vroeger deed ik dat vaak met gpsies.com, maar gpsies is opgegaan in AllTrails en AllTrails kent een aantal nadelen ten opzichte van gpsies. De mogelijkheden van bikemap.net ben ik aan het onderzoeken (*).

Bij de routes geef ik tekst en uitleg over bijvoorbeeld de toestand van het wegdek en het gebied waar de route doorheen gaat. Ik voeg vaak ook foto’s toe nadat ik de route zelf een keer heb gefietst, 90% van de routes die ik maak fiets ik eerst zelf (of ik heb de wegen op een route al wel eens eerder gefietst). Want zeg nu zelf, een route zonder enige beschrijving zegt niet veel (en beelden zeggen meer dan woorden).

(*): voor een vergelijking van route websites, zie de tabel hieronder. Let op: Sinds 2020 wordt je (ook als je een account hebt) door gpsies.com doorverwezen naar alltrails.com (gpsies is opgegaan in alltrails).

Eigenschaprouteyou.combikemap.netalltrails.com
Downloaden van routes zonder in te loggen op de route websiteIs mogelijkNiet mogelijk: je dient eerst in te loggen (via je google of facebook account of door een account aan te maken gekoppeld aan je e-mail adres)Niet mogelijk: je dient eerst in te loggen (via je google of facebook account of door een account aan te maken gekoppeld aan je e-mail adres)
Het aanpassen van routesGaat eenvoudig, bij verslepen van punt wordt herberekening route gedaan volgens geselecteerd criterium.Gaat eenvoudig, bij verslepen van punt wordt herberekening route gedaan, maar er wordt minder goed rekening gehouden tussen verharde en onverharde wegen.Gaat eenvoudig, bij verslepen van punt wordt herberekening route gedaan volgens geselecteerd criterium.
KaartweergaveIn route view-modus is de routeyou kaart, topografische kaart Belgie/Nederland en Frankrijk (IGN) en openstreetmap beschikbaar sinds eind augustus 2019. Sinds oktober 2019 is de google kaart niet meer beschikbaar (m.u.v. betaalde gebruikers).Toont openstreetmap kaartweergave, maar ook Google Maps weergave is selecteerbaar (zonder dat je een account nodig hebt).De AllTrails weergave van de openstreetmap kaart wordt getoond. De openstreetmap weergave is alleen selecteerbaar indien je ingelogd bent op je account op alltrails.
Google StreetviewOndersteund in de edit-modus van routes, echter sinds september 2019 alleen voor betaalde accounts.Niet ondersteundNiet ondersteund
Bepaling hoogtemetersTot eind 2022 werden hoogtemeters iets onderschat (tel er 5 tot 10% bij op). Echter sinds eind 2022 worden hoogtemeters overschat (10 tot soms 20% in rotsachtige gebieden als de Vercors en Alpes-Maritimes)!Kan ik nog niets over zeggen.Hoogtemeters worden ruim overschat.
Downloaden van tracksGedownloade tracks worden niet gelimiteerd qua trackpunten. De beschrijving van de track is opgenomen in het gpx-bestand.Gedownloade tracks worden niet gelimiteerd qua trackpunten.Gedownloade tracks worden niet gelimiteerd qua trackpunten. De beschrijving van de track en een Engelse vertaling hiervan, is opgenomen in metadata in het gpx-bestand.
Tracks omkeren van richtingTracks omkeren is alleen met een betaald account mogelijk.Tracks omkeren is niet mogelijk met het gratis account.Tracks omkeren is mogelijk zonder account.
Routeviewer plugin voor gebruik in websites (de gratis versie)Laat kaart (openstreetmap), hoogteprofiel en beschrijving van de route zien (inclusief POIs met bijbehorende foto).Laat kaart (Openstreetmap) en hoogteprofiel zien, en de beschrijving van de route, maar geen POIs (en dus ook geen foto's). Deze plugin is ook het meest configureerbaar t.o.v. alltrails en routeyou.Laat kaart (OpenStreetMap via AllTrails) zien en hoogteprofiel, maar niet de beschrijving van de route (die moet je opzoeken via de link naar de route).
Toevoegen van foto's en Points of Interest (POI)Beide zijn mogelijk. De POIs werken met een database en je kunt criteria aangeven van POIs die getoond moeten worden. Bij de POI kun je een foto, tekst en weblinks toevoegen. Helaas is het sinds 2019 niet meer mogelijk met het gratis account om alleen je eigen POIs te koppelen aan een route.Ondersteunt foto's uploaden (max. foto bestandsgrootte is 3MB). POIs worden ondersteund maar niet vanuit een database. Je kunt tekst en een foto toevoegen aan de POI.Ondersteunt foto's uploaden, POIs worden ondersteund maar niet vanuit een database. Je kunt tekst en een weblink toevoegen aan de POI.
Track groepen makenOndersteundMogelijk ondersteund via Route Collections.In Alltrails maak je kaarten aan (Create Map), waarin je meerdere routes kunt aanmaken. Een kaart (map) kun je dus zien als een verzamelbak voor routes.