Routes maken

Op deze pagina leg ik uit welke criteria ik stel aan mijn racefiets routes, hoe ik de racefiets routes maak (tools), en via welke websites ik deze routes publiceer.

Criteria die ik stel aan racefiets routes

Wat betreft racefiets routes die ik maak en publiceer, stel ik de volgende criteria:

  1. Een route die door landelijke gebieden met veel natuur of mooi cultuurlandschap gaat,
  2. waarbij zoveel mogelijk rustige (qua verkeer) binnenwegen zijn opgenomen,
  3. met zo min mogelijk fietspaden langs doorgaande wegen (vrijliggende fietspaden zoals die over oude spoortrajecten vind ik dan weer een pluspunt),
  4. waarbij onverharde wegen worden vermeden (met uitzondering van de categorie Strade Bianche routes),
  5. waarbij passages van dorpen/steden beperkt worden gehouden tot een minimum (tenzij er een bezienswaardigheid van belang te zien is, of wanneer dit onvermijdbaar is),
  6. waarbij in heuvelachtig gebied veel beklimmingen worden opgenomen.
  7. met een afstand variërend van 60 tot 120 kilometer (enkele uitzonderingen daargelaten),
  8. en een startplaats met goede parkeergelegenheid die makkelijk bereikbaar is vanaf de snelweg (afhankelijk van het gebied).
Het proces van routes maken

Hieronder in het kort een uitleg van het proces van een route maken met bovenstaande criteria.

  • Eerst bepaal ik het doelgebied, op basis van landkaarten en reliëfkaarten bijvoorbeeld, en op basis van toeristische informatie van het gebied.
  • Vervolgens zoek ik wegen volgens bovengenoemde criteria uit. De openstreetmap kaart op gpsies.com is hierbij heel handig (deze geeft fietspaden aan met blauwe stippellijnen, secundaire wegen in wit, en nog kleinere wegen in een bruine ononderbroken lijn). Daarnaast zijn Google streetview en, in landen waar streetview niet beschikbaar is, ook Google earth beelden, handig om te bepalen:
    • of een weg verhard of onverhard is. Is dat niet op te maken uit deze bronnen (omdat bijvoorbeeld de weg op satelietbeelden wordt afgeschermd door bomen in blad), dan biedt een topografische kaart in gedrukt formaat, een webforum of strava nog uitkomst. Is het stuk weg bekend in strava, dan is af te leiden uit de gegevens van personen die hun ritten publiek hebben staan, of het stuk weg geschikt is voor de racefiets. Let op dat op iedere kaart fouten kunnen staan en dus wegen ten onrechte als verhard kunnen worden aangeduid. Daarnaast bestaan er websites om routes te plannen via knooppunten, zoals bijvoorbeeld de routeplanner van het radroute netwerk Nordrhein-Westfalen (NRW), of het fietsknooppunten netwerk in België. Deze websites geven aan wat het verhardingstype van een weg is (maar alleen voor de wegen die worden aangedaan via de knooppunten). Als ook dat niet het antwoord geeft, dan betekent dit de route ter plekke gaan verkennen.
    • of de weg druk bereden is of niet. Google Earth beelden geven hier al vaak een indicatie (maar is natuurlijk niet heiligmakend, sommige beelden dateren nog steeds van 2009 (!), en zijn gemaakt op een specifiek tijdstip/periode). Voor Duitsland zijn er ook gedrukte fietskaarten beschikbaar waar voor sommige weggedeelten de verkeersintensiteit wordt aangegeven (in bijvoorbeeld het aantal voertuigen per uur of etmaal wat gebruik maakt van de weg). Voor Duitsland geldt dat Landesstraßen (L-wegen) en Bundesstraßen (B-wegen) vaak heel druk bereden zijn, tenzij deze zich bevinden in een gebied wat al op zich dun bevolkt is. De K-wegen (Kreisstraßen) zijn vaak rustiger qua verkeer dan de B- en L-wegen, maar ook lang niet altijd (bijvoorbeeld als ze twee grotere plaatsen met elkaar verbindt). Het rustigst zijn de zogenaamde Wirtschaftswegen: wegen afgesloten voor verkeer m.u.v. landbouwverkeer en aanwonenden.
  • Wil ik veel beklimmingen opnemen in de route, dan is een topografische weergave van kaarten op een website (zoals de openstreetmap kaart in routeyou.com, de sigmatopo kaart op gpsies.com) handig: deze kaarten geven hoogtelijnen weer. Websites waar beklimmingen staan gedocumenteerd (zie menu “Links” voor een aantal van deze websites) zijn dan weer handig om snel een overzicht te krijgen van potentiële beklimmingen in het gebied.

Heuvelachtig gebied waar een grotere rivier stroomt (zoals de Ahr, Amblève) is vaak een indicator voor de aanwezigheid van beklimmingen met flink wat hoogtemeters.

  • Inspiratiebronnen zijn verder:
    • Websites die routes ter beschikking stellen, zoals routeyou.com, bikemap.net en gpsies.com. Echter het merendeel van deze routes is zonder enige vorm van beschrijving.
    • fietsfora (op fiets.nl is er een levendig topic “Standplaats Eifel”).
    • toertochten van wielerverenigingen in binnen-en buitenland.
  • Daarna bepaal ik een mogelijke interessante startplaats, vaak niet ver van een snelweg.
  • Het bovenstaande is een iteratief proces wat ik vele malen doorloop om voor mijn gevoel tot het mooiste resultaat te komen.
Lees meer over hoe ik routes publiceer

Het maken en publiceren van een route doe ik tegenwoordig voornamelijk met route website routeyou.com, en soms nog met gpsies.com. De mogelijkheden van bikemap.net ben ik aan het onderzoeken (*). Hierbij geef ik tekst en uitleg  over de route en het gebied waar de route doorheen gaat. Ik voeg vaak ook foto’s toe nadat ik de route zelf een keer heb gefietst. Want zeg nu zelf, een route zonder enige beschrijving zegt niet veel (en beelden zeggen meer dan woorden).

(*): voor een vergelijking van route websites, zie de tabel hieronder.

Eigenschaprouteyou.comgpsies.combikemap.net
Het aanpassen van routesGaat eenvoudig, bij verslepen van punt wordt herberekening route gedaan volgens geselecteerd criterium.Is erg omslachtig, bij verslepen van tussenpunten vindt geen herberekening route plaats.Gaat eenvoudig, bij verslepen van punt wordt herberekening route gedaan, maar er wordt minder goed rekening gehouden tussen verharde en onverharde wegen.
KaartweergaveDe Openstreetmap weergave is niet geweldig (het is lang niet altijd duidelijk of binnenwegen verhard of onverhard zijn). In alleen de route edit modus is een fietsknooppuntenweergave en topografische kaart voor Nederland en België beschikbaar, en de IGN kaart voor Frankrijk. Verder wordt Google Maps kaartweergave ondersteund.De Openstreetmap kaart wordt prachtig weergegeven. Het is zeer duidelijk of wegen verhard of onverhard zijn. Let op: op iedere kaart staan echter fouten!Zelfde openstreetmap kaartweergave als in gpsies.com.
Google StreetviewOndersteundNiet ondersteundNiet ondersteund
Bepaling hoogtemetersHoogtemeters worden iets onderschat (tel er 5 tot 10% bij op).Hoogtemeters worden iets overschat.Kan ik nog niets over zeggen.
Downloaden van tracksGedownloade tracks worden niet gelimiteerd qua trackpunten.Gedownloade tracks bevatten maximaal 1000 trackpunten.Gedownloade tracks worden niet gelimiteerd qua trackpunten.
Tracks omkeren van richtingTracks omkeren is alleen met een betaald account mogelijk.Tracks omkeren is zonder account mogelijk.Tracks omkeren is niet mogelijk met het gratis account.
Routeviewer plugin voor gebruik in websites (de gratis versie)Laat kaart (google maps), hoogteprofiel en beschrijving van de route zien (inclusief POIs met bijbehorende foto).Laat kaart (OpenStreetMap) zien en hoogteprofiel, maar niet de beschrijving van de route (die moet je opzoeken via de link naar de route). Laat kaart (OpenStreetMap) en hoogteprofiel zien, en de beschrijving van de route, maar geen POIs (en dus ook geen foto's). Deze plugin is ook het meest configureerbaar t.o.v. gpsies en routeyou.
Toevoegen van foto's en Points of Interest (POI)Beide zijn mogelijk. De POIs werken met een database en je kunt criteria aangeven van POIs die getoond moeten worden. Bij de POI kun je een foto, tekst en weblinks toevoegen. Helaas is het sinds 2019 niet meer mogelijk met het gratis account om alleen je eigen POIs te koppelen aan een route.Ondersteunt foto's uploaden, POIs worden ondersteund maar niet vanuit een database. Je kunt tekst en een weblink toevoegen aan de POI.Ondersteunt foto's uploaden (max. foto bestandsgrootte is 3MB). POIs worden ondersteund maar niet vanuit een database. Je kunt tekst en een foto toevoegen aan de POI.
Track groepen makenOndersteundOndersteundMogelijk ondersteund via Route Collections.